جایگاه عقل در معرفت دینی از نگاه امام علی(ع)
نویسندگان
چکیده
abstract one of the best ways of understanding religion is to determine the role and status of reason in religiousknowledgeregarding faith, morality, theology, and law. this issue has been posed in religiousstudies for attraction and persuasion of younger generation. in our survey of imam ali’s speeches and sayings, as the true commentatorof the religion, we encounter propositions in which reason is divided into types; theoretical reason and practical reason. accordingly, reason in sense of “perception and understanding” can both understand the generalities and recognize the goodness as well as the badness of human beings’ behaviors and actions.in alavi doctrine, not only has the credibility of reason been approved alongside narration but also there are plenty of philosophical, rhetorical, moral, and theological explications in imam ali’s speech which illustrate how different levels of reason lead to our perception and admission of religionin all its moral, theological,and jurisprudential aspects. the primary role of reason is perception of truism and approved facts. next is the role it plays in discerning discrepancies in religious beliefs, perceivingthe underlying causes and philosophy of decrees, the strength and the articulation of moral codes and their agreement with human norms and commonalities, the solidarity, unity and consensus of majority of intellectuals, and admission of accredited opinions.
منابع مشابه
بررسی جایگاه عقل و برهان در معرفت دینی از منظر مکتب تفکیک
جریان موسوم به مکتب تفکیک که پایهگذار آن میرزا مهدی اصفهانی و شاگردش شیخ محمود حلبی است، یکی از دیدگاههایی است که برای تبیین معارف الهی و نحوه نیل به آن شکل گرفته است. بانیان این مکتب برهانآوری و عقلانیت را حجاب اصلی رسیدن به عمق مطالب و معارف دین شمرده و به مقابله با آن پرداختهاند. ایشان دلیل به اشتباه افتادن فلاسفه و متکلمین را اهل برهان و تعقل بودن آنان دانسته و در راستای نقد آن معتقدند ...
متن کاملنقش ابزارهای معرفتی (حس، عقل، قلب) در معرفت دینی
در این مقاله با روشی کتابخانهای-تحلیلی، معلوم شده که حس ابزاری غیرمستقل و مقدمهساز حکم عقل است. گاهی به دلایلی مانند ندیدن یا نشنیدن، نبود یا تقطیع روایات، نقل به مضمون آنها و نرسیدن قراین ، مقدمات لازم حکم درست عقل، فراهم نمیشود. عقل در اموری چون مبناسازی فلسفی و اصول فقهی، پایههای اصلی دین، کشف از حکم شرعی(نه انشای حکم مولوی)، لحاظ همه ابعاد وجهات مسائل، در تولید، تغییر و تکامل معرفت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه علویجلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱-۲۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023